Mistrzowie strategii
1. Andrew Carnegie (1835 - 1919)
Magnat przemysłu stalowego, który stworzył w swojej epoce najbardziej nowoczesne zakłady stalowe. Zwykł mawiać: "Koncentrujcie wasz biznes! Składajcie wszystkie jajka do tego samego kosza i strzeżcie go pilnie".
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Stawiajcie na sektor przyszłościowy i monitorujcie innowacje techniczne,
- Przejmij dostawców, aby móc kontrolować cały rynek,
- Jak już zdobędziesz fortunę, to ją w całości rozdaj!
Inspirujące cytaty:
- „Nie ma interesu, który nie przyniósłby godziwego zysku, jeśli poświęci mu się nieustającą, całkowitą uwagę oraz kapitał zdolnych i pracowitych ludzi.”
- „Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą się same o siebie.”
- „Wszystko, co w życiu jest warte posiadania, jest warte, żeby na to zapracować.”
- „Praca zespołowa to paliwo, które pozwala zwykłym ludziom na osiąganie niezwykłych rezultatów.”
- „Ludzie, którzy nie potrafią sami się zmotywować, muszą się zadowolić przeciętnością, jakkolwiek imponującymi innymi talentami zostali obdarzeni.”
2. John Rockefeller (1839 - 1937)
„Król ropy naftowej”, który zbudował największą firmę na świecie Standard Oil. Posiadacz jednej z największych jak dotychczas w historii fortuny - 340 mld $.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Przejmowanie konkurentów jest najlepszym środkiem pozbycia się ich z rynku.
- Aby ustalać ceny na rynku, trzeba kontrolować cały łańcuch produkcji.
- Zyski zawsze muszą być reinwestowane w przedsiębiorstwo.
Inspirujące cytaty:
- „Umiejętność postępowania z ludźmi jest takim samym towarem handlowym jak cukier czy kawa. I zapłacę za tę umiejętność więcej, niż za jakąkolwiek inną pod słońcem.”
- „Kto pracuje przez cały dzień, ten nie ma czasu na zarabianie pieniędzy.”
Ciekawostka: Carnegie i Rockefeller przez 10 lat przysyłali sobie złośliwe prezenty świąteczne. Carnegie otrzymał np. tanią kamizelkę z tektury, która miała być aluzją do biedy, z jakiej wyrósł, za co zrewanżował się Rockefellerowi – pobożnemu baptyście i abstynentowi – butelką wyśmienitej whisky.
3. Robert Woodruff (1889 - 1985)
Z małej butelki sody z Atlanty stworzył światową gwiazdę - Coca Cola.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Aby sprzedać niepotrzebny produkt, należy najpierw stworzyć pragnienie jego posiadania przez konsumenta.
- Szef nie musi dużo mówić, jeśli jego czyny mówią same za niego.
Inspirujące cytaty:
- „Wszyscy żołnierze będą mogli kupić butelkę coca-coli za pięć centów, bez względu na to, gdzie będą i ile to będzie kosztować naszą firmę.”
4. Forrest Mars (1904 - 1999)
Despotyczny „apostoł” produktów tanich, prostych i wszędzie dostępnych – twórca potęgi grupy spożywczej Mars i M&M.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Podział firmy jest najlepszym sposobem na rozwiązanie problemów w firmach rodzinnych.
- Potężna reklama „Produkt rozpływa się w ustach, a nie w rękach” może wprowadzić produkt na światowe rynki.
5. Li Ka Shing (1928 -…)
Potrafił wykorzystać i czas kryzysu i prosperity na rynku nieruchomości w Hong Kongu. Mawiał: "Nasza epoka wymaga posiadania szerokiej wizji, krytycznego spojrzenia i umiejętności wyciągania wniosków".
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Monitorować koniunkturę, aby móc sprzedawać firmy jak rynek jest w rozkwicie i kupować je, jak jest na dnie,
- Inwestować w rosnące sektory działalności, rozwijać w nich przedsiębiorstwa, aby następnie je sprzedać z zyskiem.
6. Rupert Murdoch (1931 - …)
Kupując i stawiając na nogi dziesiątki gazet stworzył największe imperium medialne na świecie.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Każdy może sobie pozwolić na kupno dobrej jakości produktu.
- Łatwiej jest kupić i postawić na nogi przedsiębiorstwo, niż stworzyć je od podstaw,
- Jak najmniej delegować, aby móc dominować!
Cytaty:
- “William Shakespeare pisał dla mas. Gdyby żył dzisiaj, robiłby seriale telewizyjne.”
7. Bernard Arnault (1949 -…)
Stworzył imperium luksusu, o którym marzy cały świat. Pod parasolem LMVH – Louis Vuitton, Moet Hennessy rozwija ponad 60 luksusowych marek. Twierdzi, że "sektor dóbr luksusowych jest jedynym sektorem, w którym można realizować wysokie marże".
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Wielkie okazje zdarzają się rzadko, dlatego trzeba umieć błyskawicznie je wykorzystać,
- Firma jest bardziej innowacyjna, jeśli pracownicy R&D i kreatorzy uczestniczą w budowie jej strategii,
- Błędy są nieuniknione i mogą dużo nauczyć, ale porażek należy unikać.
Inspirujące cytaty:
- „Czuję się ambasadorem dziedzictwa i kultury Francji.”
8. Bill Gates (1955 -…)
Twórca Microsoft, który „narzucił” swój program komputerowy wszystkim komputerom osobistym.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Kontrakt na wyłączność jest korzystny, jednak zamyka dostęp do największej części rynku.
- Kary płacone przez firmy są z reguły niższe, niż korzyści wynikające z naruszenia prawa.
Inspirujące cytaty:
- „Wiedza to najlepsze narzędzie władzy.”
- „Jeżeli nie wierzy się, że wszyscy pracownicy mogą przyczyniać się do sukcesu firmy, cała technologia świata nie pomoże zwiększyć ich kompetencji.”
- „Niepotrzebny wysiłek to jedna z największych frustracji w pracy.”
- „Biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie umie wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.”
- „Gdy przyjmiesz, że negatywne wieści nie są czymś złym, lecz dowodem na potrzebę zmiany, nie mogą cię już one pokonać. Są dla ciebie nauką.”
Wróć do kategorii "50 największych szefów przedsiębiorstw w historii gospodarki przemysłowej"
Seminaria
- Balanced Scorecard. Budowa i wdrożenie strategii w oparciu o system Kart Wyników i KPI
- Komunikacja strategii firmy oraz przywództwo w jej wdrożeniu. Seminarium warsztatowo-coachingowe dla Zarządów i Dyrektorów
- Jak zbudować strategię rozwoju firmy? Metodyka "krok po kroku" i narzędzia
- Zarządzanie wartością firmy - Value Based Management. Koncepcja i narzędzia
- Zarządzanie przez cele - MBO. Jak zwiększyć poziom realizacji celów? Metodyka i narzędzia
- Przywództwo we wdrożeniu strategii i zarządzaniu zmianami
- Negocjacje w biznesie. Warsztaty dla zarządzających
Warto zobaczyć
- Co powinna zawierać strategia i jaki powinien być jej poziom szczegółowości?
- Zwycięzcy też bywają samotni...
- Geniusze marketingu
- Balanced Scorecard - system zarządzania strategią czy narzędzie controllingowe?
- Wirtuozi innowacji
- Jak sprawić, by nasza analiza strategiczna nie podzieliła losu wielu innych lądujących w koszu? 10 praktycznych wskazówek.
- Co zrobić, kiedy firma znajdzie się w kryzysie?
- Czy wdrożenie BSC w przedsiębiorstwie wymaga jasno sformułowanej i kompletnej strategii?
- Wielcy uzdrowiciele przedsiębiorstw
- Dlaczego firmy popadają w kryzys finansowy i jak go uniknąć?
- Doskonali organizatorzy
- Genialni Wizjonerzy
- Wieża Babel w gronie Top Managementu. Jak poprawić zarządzanie niejednorodnym zespołem?
Ponad 20 lat działalności




